De werkzaamheden aan de langste, op een autosnelweg gebouwde tunnel van Roemenië zijn begonnen. Het nieuwe complex, met bijna twee kilometer lange corridors, wordt gerealiseerd op het traject van de A1 Lugoj–Deva autosnelweg en zal onder de heuvels tussen de graafschappen Timiș en Hunedoara lopen. Aan de grens van de Lugoj–Deva autosnelweg, tussen de graafschappen Hunedoara en Timiș, wordt de tweede tunnel gecreëerd, met een lengte van bijna twee kilometer. De tunnel bestaat uit twee aparte secties: één kleinere tunnel die zich al in een gevorderde fase bevindt, en een aanzienlijk langere versie. De eerste meters van de "grote tunnel" (T2) zijn al uitgegraven in het gebied van Holdea–Coșevița, en volgens de planning moet het volledige, 9,14 kilometer lange autosnelwegtraject tussen Holdea (Hunedoara) en Margina (Timiș) eind 2026 klaar zijn. De graafwerkzaamheden begonnen in februari, eerst aan de "kleine tunnel" (T1), waarvan de linkercorridor 367,5 meter lang is, en de rechtercorridor 415 meter. In de linkercorridor van de eerste tunnel wordt verwacht dat de muur binnenkort vanaf beide uiteinden wordt doorgebroken, zodat het "licht aan het einde van de tunnel" symbolisch zichtbaar zal zijn vanuit beide richtingen. Volgens de mededeling van het Regionale Directoraat voor Wegen en Bruggen gaan de werkzaamheden in beide tunnels door; bij de tweede tunnel is de portal al voorbereid en zijn de feitelijke grondwerken gestart.
De bruggen, viaducten, beddingaanleg en twee oversteekplaatsen die behoren tot het tunnelsegment zijn eveneens in aanbouw; er werken ongeveer 800 arbeiders en 200 machines ter plaatse. De grote tunnel is ongeveer vier keer zo lang als de kleine, waardoor de uitvoering complexer is. Volgens het autosnelwegplan wordt de linkercorridor van de T2-tunnel 1.825 meter lang, en de rechtercorridor 1.985 meter. Beide buizen worden gebouwd voor eenrichtingsverkeer, met twee rijstroken, een vluchtstrook, een onderhoudsstoep, nooduitgangen en servicecabines, inclusief een SOS- en brandbeveiligingssysteem. De portals worden aangelegd met de "cover & cut"-methode, met aanleg van keerwanden en palen. Bij de westelijke ingang komen drie grotere en twee kleinere stenen muren, bij de oostelijke ingang vier grote en twee kleinere. Na de bouw van deze muren zullen de graafwerkzaamheden met machines worden voortgezet tot het wegeniveau is bereikt. Het hoofddeel van de tunnel wordt machinaal gebouwd volgens de zogenaamde Nieuwe Oostenrijkse Tunnelbouwmethode (NATM), waarbij de toestand doorlopend wordt gemonitord met geotechnische metingen en de versterking van de constructie aan de actuele omstandigheden wordt aangepast.
De overdekte ("cover & cut") delen worden eerst ondersteund met keerwanden; dit betreft aan de linkerbuis een traject van 300 meter en aan de rechterbuis 73 meter. Volgens de voorschriften zijn in eenrichtingsverkeerstunnels langer dan 500 meter gereguleerde vluchtcorridors vereist: bij de eerste, kortere tunnel is dit niet nodig, de tweede, bijna twee kilometer lange, beschikt echter over vijf nooduitgangen voor voetgangers, waarvan één ook geschikt is voor voertuigen. Deze uitgangen liggen gemiddeld elke 350 meter. De exploitant herinnert eraan dat in dergelijke gevallen, bij een incident, de tunnel automatisch in beide richtingen wordt afgesloten en mensen via de corridors naar de niet-getroffen buis worden geleid, vanwaar ze veilig kunnen evacueren. Op het traject Lugoj–Deva van de A1-autosnelweg, in het segment Margina–Holdea, zijn de graafwerkzaamheden aan de tunnel in februari 2025 begonnen, welke, samen met het gehele 9,14 kilometer lange traject, in 2026 voltooid kunnen zijn. De A1-autosnelweg is 100 kilometer lang, loopt door de provincies Timiș en Hunedoara, gedeeltelijk door de Mureș-vallei richting Dobra en leidt verder naar de Westelijke Laagvlakte aan de voet van het Poiana Ruscă-gebergte. Tot eind 2019 was ongeveer 90 kilometer al opengesteld.
Op de D- en E-secties, doorsneden door valleitunnels, zijn de werkzaamheden in 2017 onderbroken; op deze bijna 9 kilometer lange trajecten zijn nu de tunnels gepland. Tijdens de hernieuwde aanbesteding in 2022 werd de volledige ontwerp- en uitvoeringsopdracht gewonnen door een consortium onder leiding van Spedition UMB, ter waarde van circa 1,8 miljard lei, gefinancierd door de Roemeense staat via het Herstel- en Veerkrachtplan.