Roemenië's langste snelweg-tunnel: De bouw kan na 2030 worden voltooid.
maart 05, 2025
Tegen 2031 moet het 41 kilometer lange snelwegtraject, dat in het district Sălaj ligt en een van de grootste geplande wegtunnels in Roemenië omvat, voltooid zijn. De Meseș-tunnel nabij Zalău zal meer dan een miljard leu kosten.
De langste wegtunnel van Roemenië is gepland op een 41 kilometer lang traject van de Transsylvanië Snelweg (A3), dat wordt aangelegd langs de lijn Brașov - Cluj-Napoca - Borș. De bouwwerkzaamheden begonnen halverwege de jaren 2000 na de ondertekening van een contract tussen de Roemeense staat en het bedrijf Bechtel, maar een decennium later werden ze opgeschort.
De aanbestedingen voor de niet-voltooide trajecten zijn in de afgelopen jaren hervat, en sommige projecten moesten herzien worden.
Het traject van 166,5 kilometer, dat wordt geïntegreerd in de uitgebreide Transsylvanië Snelweg, begon met de ondertekening van nieuwe contracten en doorkruist de districten Cluj, Sălaj en Bihor, waarbij het de Hongaarse grens bereikt.
Het contract ging naar een Turks geleid consortium
Momenteel staat het grootste deel van de snelweg tussen Gilău en Borș in de steigers, maar twee trajecten, met een totale lengte van ongeveer 20 kilometer, zijn al voltooid. In november 2024 kondigde de Nationale Maatschappij voor Weginfrastructuurontwikkeling de winnaar aan van de openbare aanbesteding voor het traject Poiana Sălajului - Zalău - Nușfalău (41 kilometer).
Dit was het consortium onder leiding van het Turkse bedrijf Makyol dat de aanbesteding won.
“De contractwaarde bedraagt 6,62 miljard leu (exclusief btw) en omvat de bouw van de Meseș-tunnel (2,89 km), de langste tunnel op een snelweg in Roemenië. Het consortium van Turkse bedrijven dat het contract heeft gewonnen, heeft 78 maanden gekregen (18 maanden voor ontwerp, 60 maanden voor uitvoering) voor de bouw van de trajecten Poarta Sălajului-Zalău en Zalău-Nușfalău (Transsylvanië Snelweg). Op dit deel van de A3-snelweg zullen in totaal 65 viaducten, bruggen en doorgangen worden aangelegd, met een gezamenlijke lengte van ongeveer 13 kilometer,” aldus minister van Transport Sorin Grindeanu destijds.
Het resultaat van de aanbesteding werd door twee deelnemende bedrijven betwist, maar eind februari verwierp de Commissie voor Aanbestedingsberoep hun claims, zodat het contract binnenkort kan worden ondertekend, schrijft economedia.ro.
De planning en bouw van het 41 kilometer lange snelwegtraject in het district Sălaj, dat wordt gefinancierd in het kader van het Transportprogramma, is het grootste weginfrastructuurcontract van de afgelopen jaren in Roemenië. Het wordt vooral interessant door de bijna drie kilometer lange tunnel die nabij Zalău door het Meseș-gebergte zal worden aangelegd.
Waarom werd er besloten voor een tunnel?
De bouw van de Meseș-tunnel maakte geen deel uit van het oorspronkelijke snelwegproject dat begin jaren 2000 van start ging. Het oorspronkelijke plan werd herzien en tien jaar later werd voorgesteld om de tunnel aan te leggen, met als doel de milieu-impact van de snelweg te verminderen en diep en breed uitgevoerde grondwerken onder het natuurlijke maaiveld te vermijden.
“Met vergunning nummer 3260 van de CTE-CNADNR van 18 februari 2009 werd goedgekeurd dat de diepe vallei-overgang, voorgesteld in de oorspronkelijke haalbaarheidsstudie, werd vervangen door een middelgrote tunnel van 2.800 meter lang, met onafhankelijke doorgangen in elke richting van de snelweg. Met vergunning nummer 4606 van de CTE-CNAIR van 7 februari 2017 is de routevariant van de tunnel met snelwegprofiel in het Meseș-gebied vastgesteld op sectie 3B3. De haalbaarheidsstudie van de Meseș-tunnel werd op 13 februari 2019 goedgekeurd met vergunning nummer 4817 door de CTE-CNAIR,” benadrukte de Roemeense regering in een besluit over de Transsylvanië Snelweg in 2019.
Zo werd voor de kruising van het Meseș-gebergte de tunneltechnische oplossing verkozen als vervanging van de diepe vallei-overgangen, die volgens de oorspronkelijke haalbaarheidsstudie van 2003 meer dan 42 meter diep en 120 meter breed zijn, rekening houdend met de aanzienlijke milieu-impact, de slechte bodemkwaliteit en de maatregelen voor versterking en stabilisatie van de oorspronkelijke oplossing, zoals vermeld in besluit 739/2019.
In 2023 bracht de CNAIR het infrastructuurproject op de markt, waarin de bouwkosten van de tunnel zonder btw hoger dan een miljard leu werden geschat.
De naar het Meseș-gebergte vernoemde tunnel zal ten zuidwesten van Zalău liggen, tussen de dorpen Ciumărna en Crasna in het district Sălaj, 2,8 kilometer lang zijn, met twee doorgangen met elk twee rijstroken in beide richtingen.
De ontwerpsnelheid is 120 km/u. De eerste toegangspoort van de tunnel zal zich bevinden bij kilometerpaal 34+260, met een betonnen en geasfalteerd platform bij de ingang van de tunnel, dat doorgaat met de twee doorgangen tot kilometerpaal 37+146,50, waar het eindigt bij de tweede poort, waarna weer een betonnen platform wordt aangelegd.
De tunnelroute is in het horizontale vlak een linkerbocht, een recht stuk, gevolgd door nog een linkerbocht, en de helling is constant 1,03 promille.